4. - 6. 7. 2014 Regata Rút Classic

4. - 5. 7. 2014 Mistrovství světa třídy M6

6. 7. 2014 5. ročník Poháru White Queen

2014 Regata rut classic A4.jpg

Pohár White Queen

S Adamem Procházkou jsme se rozhodli uspořádat závod klasických plachetnic-veteránů. Pohár White Queen. Měli jsme dva jolové křižníky. White Queen a Racka. Dva veterány! Dobrý závod potřebuje pořádný večírek, medaile a pohár. A to vše jsme s Adamem měli. Závod jsme jako vyzyvatelé vyhlásili pár dnů před jeho konáním a všechny jsme srdečně pozvali na večírek do pensionu Rut ve Starých Splavech. Přišli yachtaři z Máchova jezera i rozhodčí! První ročník na White Queen jsme vyhráli, celkem závodilo 7 lodí. Všem se závod líbil a stal se tak již tradiční. Loňského ročníku se zúčastnilo celkem 15 veteránů včetně čtyř 15-jolových křižníků. Jedná se o první a jediný závod klasických dřevěných plachetnic – oldtimerů v České republice. Královská kategorie: Pohár White Queen – závod v lodní třídě 15er jolový křižník. Kategorie: Ostatní dřevěné plachetnice podle ORC. Nejdůležitější je účast! Toto prestižní klání se pořádá každoročně začátkem července ve Starých Splavech u Máchova jezera ve spolupráci s yachtkluby na Máchově jezeře. Záštitu nad společenským programem akce převzal Pension Rut, Formanovi. Kmotrem letošního závodu je pan Miloš Forman. Technickou organizaci pak zajišťuje Jachtklub ve Starých Splavech. Děkujeme! Putovní Pohár White Queen z ryzího stříbra a španělský sekt CAVA opět čeká na vítěze již 4. ročníku.

Mistrovství světa třídy M6

Ve Splitu v yachtklubu Labud plachtili zprvu na lodích M5. Byly 8,3 m dlouhé, 1,85 m široké, vážily 1235 kg, balast 650 kg olova a měly 28,5 m2 plachet. V roce 1934 zkonsruoval kapitán a konstruktér Ante Martinolič 10 m dlouhou plachetnici „Morskou Lastavici“, která byla 1. v nově definované lodní třídě. Lišila se ale od mezinárodní třídy 6 mR. Byla menší a stavba byla tak méně finančně náročná. Tuto loď vlastnil advokát dr. Nenad Grisogono. Druhou lodí této třídy je „Vltava“, kterou objednávají čeští plachtiči. Třetí známá a doložená je „Galeb“, kterou vlastnil Pine a Pia Mlakara. O dalších lodích této třídy se dozvídáme v dopise od dr. Nenada Grisogona, který píše prof. Leu Grisogonovi, předsedovi technické komise třídy M6. Nevíme ale jestli tyto lodě byly opravdu postaveny. Druhá světová válka tento vývoj ukončila. Splitská flotila byla rozbombardována. Vltava je poslední lodí této třídy na světě. Existují ale přesné plány Morské Lastavice a je tak možnost postavit proti Vltavě loď stejné třídy.

Technický popis plachetnice „Vltava“
spuštěna na vodu: 1935 v Trogiru
konstruktér: Ante Martinolič,
Splitstavitel: Zadruga Brodogaditelja, Trogir
objednavatel: dr. Kubíček, Český Yacht Klub, Praha – Podolí
konstrukce: celodřevěná
plavební oblast: do 20 mil od břehu
rozeznávací signál: OKDE
délka x šířka: 10,0 m x 2,1 m
oplachtění: hlavní 35 m2 + fok 10 m2, s přídavnými plachtami 65m2
ponor: 1,25 m
výška stěžně: 15 m hmotnost: 2950 kg
balast: 1100 kg
prostornost: 1 britská rejstříková tuna plná regatová
posádka: 5 plachtičů
původní číslo na plachtě: M6 36domovský
přístav: Marina Orlík, přehrada Orlík
majitel: Roman Vagenknecht a Martin Vydra

Příspěvek byl publikován 01.07.2014